Afficher ce site en français | View this website in English

GRENSLANDHALLENSITE WORDT PARK H

Nieuwe naam voor hét belevingspark van Limburg

It’s happening here


HASSELT (14.09.18) – Park H is de nieuwe naam van de Hasseltse Grenslandhallensite, die op termijn omgetoverd zal worden tot een groen landschaps- en belevingspark. Met het gevarieerde en ruime aanbod van Ethias Arena, Ethias Theater, de nieuwe expo- en eventruimte Expo Hasselt, trampolinepark Jumpsquare, Club Versuz en Area V, restaurant Crudo en Plopsa Indoor Hasselt werpt Park H zich op als hét belevingscentrum van Limburg. Met activiteiten en ontspanningsmogelijkheden voor alle leeftijden maakt Park H zijn slogan “It’s happening here” waar.

De evenementensite in Hasselt heeft sinds de overname van de Ethias Arena en het Congrestheater in 2012 door de nv Antwerps Sportpaleis een grondige transformatie ondergaan. Investeringen in nieuwe en renovaties van bestaande gebouwen zorgden, samen met het aantrekken van nieuwe partners en activiteiten, voor een uitgebreider belevingsaanbod.

Investeringsprogramma van 14 miljoen euro afgerond

Gespreid over zes jaar besteedde de nv Antwerps Sportpaleis ruim 14 miljoen euro aan achtereenvolgens de verregaande verbouwing van de Ethias Arena (8,5 miljoen euro), de ombouw van het Congrestheater naar het Ethias Theater (4 miljoen euro) en de omvorming van de oudste delen van de Grenslandhallen tot de nieuwe expo- en eventruimte Expo Hasselt (1,5 miljoen euro).

Al tijdens de zomer van 2012 werd de Ethias Arena van een ‘lege loods’ naar een efficiënte en gezellige evenementenhal veranderd door binnen de bestaande halstructuur een nieuwe zaal met vaste en mobiele tribunes te bouwen. In de zomer van 2013 kreeg de Ethias Arena ook akoestische dakisolatie. De zaal kan vandaag van 4.000 tot 18.000 bezoekers ontvangen.

Diezelfde zomer 2013 kreeg het Congrestheater zijn upgrade naar het Ethias Theater door een deel van de Hal 4 door een nieuwbouw van 2.300 m² met een vaste tribunestructuur te vervangen. Achter het behouden podiumgedeelte met toneeltoren werden een sanitaire ruimte en kleedruimtes toegevoegd. Twee nieuwe traphallen en een eigen toegang maakten van het Ethias Theater een zelfstandige zaal, die met haar capaciteit tot 3.000 bezoekers uniek is in de provincie Limburg.

Met de publieksopening van Expo Hasselt op woensdag 19 september rondt de nv Antwerps Sportpaleis het laatste deel van zijn investeringsprogramma af. In april 2018 werden de centrale hallen aangepakt door abv+architecten en het aannemingsbedrijf Mathieu Gijbels. Zij pasten de Esplanade en Hexagoon aan naar een nieuwe, polyvalent te gebruiken blackbox die, samen met de aanpalende Hal 4, Plaza en Passage, onder de noemer Expo Hasselt valt.

Nieuwe partners en activiteiten

Ook andere actoren zaten ondertussen niet stil. In de zomer van 2013 startte Club Entertainment bvba, waar Sportpaleis Group aandeelhouder van is, zijn bouwactiviteiten voor de realisatie van The Venue, dat bestaat uit Club Versuz (verbouwde Hal 5) en Restaurant Crudo, beiden geopend op 14 december 2013, en de aparte feestruimte Area V, die op 1 maart 2014 de deuren opende. The Venue kan op 3.100 m² ruim 3.000 bezoekers verwelkomen. Club Entertainment bvba besteedde zo’n 7 miljoen euro aan deze realisaties.

Op 20 oktober 2017 maakte het jonge publiek kennis met Jumpsquare. Het grootste indoortrampolinepark van de Benelux kreeg een plaats in de voormalige Studio. Het bedrijf Jumpsquare sloot hiervoor een huurovereenkomst af met de nv Antwerps Sportpaleis/Sportpaleis Group en investeerde 1 miljoen euro in het project.

Nu al meer dan 1,1 miljoen bezoekers

“Na de voltooiing van al deze investeringen is meer dan duidelijk dat de site een conglomeraat is geworden van diverse event- en ontspanningsmogelijkheden die elkaar aanvullen en versterken in de Euregio tussen grote steden als Aken, Keulen, Maastricht en Luik”, verduidelijkt Jan Van Esbroeck, CEO van Sportpaleis Group. “Zo wordt Hasselt de ideale plek voor de organisatie van diverse evenementen, nationale en internationale beurzen, congressen en andere bijeenkomsten die perfect gecombineerd kunnen worden met activiteiten in Club Versuz en zijn Ipanema summer beach of Moose winter bar, in Plopsa Indoor en/of Jumpsquare. Tal van belevingen zijn op die manier mogelijk op amper enkele meters afstand van elkaar en zonder extra organisatorische kosten. De site trekt nu al 1,1 miljoen bezoekers aan. Door de nog grotere aantrekkingskracht van Park H hopen we dat cijfer vlot verder op te kunnen trekken.”

PARK H grootste vrijetijdscluster van Limburg

Tom Vandeput, voorzitter van de vzw Grenslandhallen: “Wij maken van Park H de grootste vrijetijdscluster van Limburg. Om de Hasselaar een compleet vrijetijdsaanbod voor alle leeftijden te geven, kwam Club Versuz op de site en werd voor de jeugd eind 2017 het gloednieuwe trampolinepark Jumpsquare geopend. Samen met Plopsa voor de kleinsten, de Ethias Arena voor grote events en concerten, het vernieuwde Ethias Theater voor voorstellingen en het restaurant Crudo voor fijnproevers werd deze evenementensite de grootste vrijetijdscluster van Limburg, waar iedereen zijn gading vindt. Zéker als we ook nog de ontspanningsfuncties meetellen van onze ‘buren’ als Kinepolis, het stedelijke zwembad Kapermolen, de Japanse Tuin, de BLOSO-schaatsbaan en de stedelijke 18-holes golfclub.”

PARK H groen én kleurrijk

De Sportpaleis Group rust niet op zijn lauweren, maar heeft nog veel ambities die het samen met de vzw Grenslandhallen, nog altijd actief betrokken in de site, en de stad Hasselt wil ontwikkelen. Eén van die ambities is de omvorming op middelkorte termijn van de hele site naar een landschapspark, om de bezoekers een nog aangenamere ervaring te bezorgen.

“Nu de gebouwen zo goed als klaar zijn voor de komende decennia, is het tijd om ook de omgeving aan te pakken”, legt Tom Vandeput, voorzitter van de vzw Grenslandhallen, uit. “We dopen de site om naar “Park H”, omdat we die gaandeweg zullen ombouwen naar een sterk vergroend landschaps- en belevingspark. Een duidelijkere kanalisatie en signalisatie zullen de uniciteit van de site versterken. Ook zal een heel uitnodigend ‘stedelijk’ evenementenplein worden gecreëerd waar grote publieksactiviteiten plaats kunnen vinden. Bedoeling is dat dit plein tegelijk een ontmoetingsplek wordt waar jongeren afspreken en ouderen samenkomen. Zo willen we “Park H” heel uitdrukkelijk als belevingscentrum positioneren.”

De naam “Park H” werd, mikkend op bezoekers uit binnen- en buitenland, bedacht door het Hasseltse reclamebureau OnOff. Zaakvoerder Koen Lambrechts licht toe: “Park H begrijpt men zowel in het Nederlands als in het Frans en het Engels. De naam kan vlot in de mond genomen worden door de uiteenlopende doelgroepen: de allerkleinsten in Plopsa Indoor, de iets groteren in Jumpsquare en de nog wat ouderen in Versuz, Ethias Theater en Ethias Arena. Met de baseline “It’s happening here” zetten we de site neer als dé “place to be” voor zowel Hasseltse evenementen als events van meer internationale allure. Het kleurrijke logo dat we ontwikkeld hebben, benadrukt de kleurrijke invulling die de site krijgt dankzij de diverse activiteiten.”

Park H biedt entertainment voor alle leeftijden

Park H omvat:

Bezoekcijfers volledige site

Tijdens het seizoen 2017-2018 werden 113.706 bezoekers geteld in de Ethias Arena, 54.185 in het Ethias Theater en 142.680 op beurzen, samen dus 310.571 bezoekers. Tel daar de zowat 300.000 bezoekers van Club Versuz, Ipanema summer beach, Moose winter bar en het restaurant Crudo bij, de 200.000 bezoekers van Jumpsquare (zowel jumpers als niet-jumpers) en de circa 300.000 bezoekers van Plopsa Indoor Hasselt en je komt aan een totaal van 1.110.571 bezoekers.

Met een toenemend aantal beursbezoekers in het modulair inzetbare Expo Hasselt en door de nog grotere aantrekkelijkheid van Park H ziet de Sportpaleis Group een verdere stijging van het bezoekersaantal vlot haalbaar.

Leveranciers Expo Hasselt / Park H

Bedenkers naam, logo, website en andere creaties Park H:
OnOff Agency, Hasselt – www.onoff.agency

Printing, reclamepanelen, vlaggen en banieren:
Step Out Of The Line, Opglabbeek – www.stepoutoftheline.be

BEELDMATERIAAL PARK H

(Klik aan voor hoge resolutie)

EXPO HASSELT IS NIEUWE EXPO- EN EVENTRUIMTE IN PARK H

Om aan de nieuwe noden van event- en beursorganisatoren te voldoen, drong een verregaande aanpassing en modernisering van de oudste halgedeeltes Esplanade en Hexagoon zich op. In samenwerking met abv+architecten uit Antwerpen besloot de nv Antwerps Sportpaleis/Sportpaleis Group om het centrale gedeelte van de Grenslandhallen aan te passen naar een nieuwe en polyvalent te gebruiken blackbox die onder de naam Expo Hasselt kleinere beurzen en events zal herbergen. De Ethias Arena blijft beschikbaar voor de organisatie van grote evenementen en beurzen.

Voor Expo Hasselt voorzag het aannemingsbedrijf Mathieu Gijbels uit Opglabbeek de voormalige Esplanade van een nieuwe dakconstructie met orthogonale structuur en een nokhoogte van 9,40 meter met daaronder een vrije hoogte van 6,50 meter. De lichtere nieuwe structuur en de bestaande stevige funderingen maakten het mogelijk om ook de structuur van de rondom gelegen Hexagoon mee op te hangen aan de nieuwe dakstructuur, zodat ook daar een vrije hoogte van 6,50 meter is ontstaan.

Door het weghalen van tal van kleinere dakondersteunende kolommen staat nu één grote open ruimte ter beschikking die heel flexibel in te delen is. Het blackboxconcept met nieuwe regelbare verlichting, de grotere vrije hoogte en het verdwijnen van vrijwel alle kleine kolommen maken het de organisatoren mogelijk om in volle vrijheid de gewenste inkleding en sfeer in de nieuwe expo- en eventruimte te voorzien.

Voordelen van het nieuwe Expo Hasselt

Investering van 1,5 miljoen euro

De vzw Grenslandhallen en Sportpaleis Group bekostigen elk 50% van het prijskaartje van 1,5 miljoen euro voor de realisatie van Expo Hasselt. Conform de gemaakte afspraken bij de opmaak van de erfpachtovereenkomst voor 27 jaar, wordt het gedeelte van de vzw Grenslandhallen vanaf 2020 afgeschreven via de 650.000 euro die de vzw en de Stad Hasselt jaarlijks samen van de Sportpaleis Group ontvangen. In dat jaar is er voldoende marge op de inkomsten om deze investering te kunnen dragen.

BEELDMATERIAAL EXPO HASSELT

(Klik aan voor hoge resolutie)


Vooraanzicht voor de verbouwing:


Vooraanzicht na de verbouwing:


Vogelperspectief voor de verbouwing:


Vogelperspectief na de verbouwing:


Interieur vroegere toestand:


Interieur nieuwe toestand:

Uitvoerders bouwwerken Expo Hasselt

Ontwerpers:
abv+architecten, Antwerpen
B.T.A. Ingenieurs, Hasselt

EPB-verslaggever en Veiligheidscoördinator:
Mb Consult, Bilzen

Aannemer ruwbouw, onder dak zetten, buitenschrijnwerk en binnenafwerking:
Mathieu Gijbels, Opglabbeek

Aannemer HVAC:
ABN, Munsterbilzen

Aannemer Elektrische installatie:
Maris, Heusden-Zolder

Aannemer RWA:
Indumec, Deurne

Onderaannemer afbraakwerken:
Croes, Geetbets

Onderaannemer dakwerken:
Polydak, Lommel

Onderaannemer schrijnwerk:
Gijmacon Staal, onderdeel van Mathieu Gijbels, Opglabbeek

GESCHIEDENIS: VAN GRENSLANDHALLEN TOT PARK H

Beginjaren

Het beurzencomplex Grenslandhallen werd officieel geopend op 13 mei 1983. De beurshallen kwamen tot stand op vraag van Unizo Hasselt en werden gebouwd door de stad Hasselt met de bedoeling om zowel op economisch als op toeristisch vlak een belangrijke regionale meerwaarde te bieden. Het complex bestond aanvankelijk uit 1 hal (Hal 4), een toegangsfoyer en een Esplanade in hexagoonvorm met een open binnenruimte. Daar werd later de Hal 5 aan toegevoegd met een restaurant. De Esplanade was opgevat als een centraal plein dat op termijn toegang zou verlenen tot vijf aanpalende hallen. Voor de verbinding met de hallen zorgde de Hexagoon, een gang rondom de Esplanade. Door de latere overdekking van de Esplanade kwam ook deze ruimte beschikbaar voor de organisatie van events. In de beginfase beheerde Unizo de hallen nog zelf. Maar een professionele aanpak drong zich door het toenemende succes op. Daartoe werd de vzw Grenslandhallen opgericht. Zowel de stad Hasselt als Unizo verkregen hierin 50% van de bestuursmandaten.

2002-2005: Uitbreiding met Congrestheater, Ethias Arena en Plopsa Indoor

In 2000 bleek uit een studie de noodzaak van een uitbreiding en herstyling. Om grotere beurzen te kunnen aantrekken, was een grotere beursvloeroppervlakte nodig. De plannen voor de nog te bouwen hallen werden opgeborgen en in september 2001 werd het plan gelanceerd om Hal 4 om te bouwen tot een Congrestheater. In 2002 werd, in samenwerking met Studio 100, aan Hal 4 een toneeltoren gebouwd en werden ook vergaderzalen en kleedruimtes gerealiseerd. De hal zelf kreeg modulair opbouwbare tribunes. Vanaf dat moment konden naast beurzen ook congressen, musicals en concerten plaatsvinden op de site.

In maart 2004 startte de bouw van de gigantische Ethias Arena en de Plaza, de Studio en de Artiestenfoyer als bijbehorende infrastructuur Ook een nieuwe extra parking stond op het programma. Zes maanden later, op 21 september 2004, werd de Ethias Arena (13.600 m²) plechtig geopend in aanwezigheid van Kim Clijsters en Martina Hingis. Dit staaltje van bouwkundige spitstechnologie zou voortaan ingezet worden voor de organisatie van grote concerten, sportevenementen en als uitbreiding van de beursvloer. Dankzij de nieuwe multifunctionele hal werd de gehele Grenslandhallensite een toplocatie voor de organisatie van evenementen, beurzen en congressen, waarbij de beschikbare ruimtes modulair aangepast konden worden aan diverse soorten van evenementen.

Maar daarmee hield het niet op. Het volgende schot in de roos – én een complementaire troef voor de evenementensite – was de realisatie van Plopsa Indoor, dat officieel werd geopend op 22 december 2005 als extra hal. De eerste steen voor deze indoorspeeltuin van Studio 100 was gelegd op 29 april 2005. Met de bouw van Plopsa Indoor werd ook de centrale toegang verder afgewerkt voor een vlot onthaal van alle bezoekers.

Met de realisatie van de Ethias Arena en Plopsa Indoor kon de vzw Grenslandhallen het publiek een uitgebreid pakket aan ontspanningsmogelijkheden bieden. Daarnaast slaagde ze erin enkele succesvolle eigen evenementen uit de grond te stampen, zoals Het Schlagerfestival en I Love The 90s.

2012: Nieuwe exploitant

Ondanks deze successen en de opgebouwde naam en faam kampte het complex echter met minder goede financiële cijfers. Daarnaast waren zowel de uitbating als het beheer niet langer afgestemd op de noden van vandaag. Om de Grenslandhallen en Ethias Arena een financieel gezonde toekomst te bieden, werd besloten om de uitbating te privatiseren.

In september 2011 maakten de vzw Grenslandhallen en het stadsbestuur van Hasselt bekend dat de nv Antwerps Sportpaleis de exploitatie en operationele leiding van de Grenslandhallen – met uitzondering van Plopsa Indoor van Studio 100 – zou overnemen vanaf 1 januari 2012. Ter voorbereiding van de overname werd ook de structuur van de vzw Grenslandhallen vernieuwd en liet Unizo Hasselt al zijn belangen over aan de stad.

Op 1 januari 2012 nam de nv Antwerps Sportpaleis de personeelsleden, de roerende goederen en de bestaande overeenkomsten over van de vzw Grenslandhallen. Een erfpachtovereenkomst werd afgesloten voor 27 jaar, tot 22 januari 2039.

2012: Verbouwing Ethias Arena

Al tijdens de zomer van 2012 startte de nv Antwerps Sportpaleis een eerste fase van grondige verbouwingen. Van een ‘lege loods’ werd de Ethias Arena veranderd naar een efficiënte en gezellige evenementenhal door binnen de bestaande halstructuur een nieuwe zaal te bouwen. De Ethias Arena kreeg vaste betonnen en enkele mobiele tribunes die zorgden voor een ruimtelijke verkleining en een intiemere sfeer bij de evenementen. Voorts werd het sanitair uitgebreid en kwamen er naast een vaste vestiaire ook extra togen en een nieuwe vipruimte. Aan de transformatie van de Ethias Arena hing een prijskaartje van meer dan 7 miljoen euro. De zaal kan van 4.000 tot 18.000 bezoekers ontvangen.

2013: Akoestische isolatie Ethias Arena, nieuw Ethias Theater en The Venue

Een tweede verbouwingsfase werd gestart in de zomer van 2013 en bestond uit drie projecten, waarvan er twee door nv Antwerps Sportpaleis werden gerealiseerd. In de Ethias Arena werd het pijnpunt van de geluidsoverdracht naar de buitenomgeving aangepakt. Om de geluidsuitstoot in de lagere frequenties te verlagen, was het van belang om het dak te verzwaren. Sinds de voltooiing van de dakwerken eind augustus 2013 kunnen in de Ethias Arena bijna alle soorten evenementen plaatsvinden, elk met hun specifieke geluidsspectrum en binnen de sinds 1 januari 2013 verplichte Schauvliege-norm qua geluidsproductie, waarbij de geluidsuitstoot altijd binnen de huidige Vlarem II-normen ligt. Het akoestisch isoleren van het dak kostte bijna 1,6 miljoen euro.

Een meer zichtbare verandering die zomer van 2013 was de upgrade van het toenmalige Congrestheater naar een volwaardig en zelfstandig theater dat de nieuwe naam Ethias Theater kreeg en kleinere concerten en evenementen ontvangt. Met haar capaciteit tot 3.000 bezoekers is de zaal uniek in de provincie Limburg. De verbouwing van het Congrestheater hield de sloop in van een deel van de bestaande Hal 4 en de vervanging met een nieuwbouw van 2.300 m² met een vaste tribunestructuur. Het vroegere podiumgedeelte met de toneeltoren bleef behouden. Erachter werden een sanitaire ruimte en kleedruimtes toegevoegd. Naast het nieuwbouwgedeelte werden twee nieuwe traphallen opgetrokken. Een eigen toegang zorgt ervoor dat het Ethias Theater volledig los van de andere ruimtes op de site kan functioneren. De Sportpaleis Group investeerde zo’n 4 miljoen euro in dit project.

Nog tijdens diezelfde zomer werden door Club Entertainment bvba, waar Sportpaleis Group aandeelhouder van is, de bouwactiviteiten gestart voor de realisatie van The Venue, die verschillende delen omvat en op 14 december 2013 werd geopend. Voor Club Versuz werd de bestaande Hal 5 volledig verbouwd. Samen met Restaurant Crudo, de ingangspatio met buitenterrassen en de op 1 maart 2014 geopende aparte feestruimte Area V beschikt The Venue over een totaaloppervlakte van 3.100 m², waar ruim 3.000 bezoekers verwelkomd kunnen worden. Club Entertainment bvba had voor deze realisaties zo’n 7 miljoen euro veil.

2017: Jumpsquare

Op 20 oktober 2017 werd op de site in de voormalige Studio Jumpsquare geopend, het grootste indoortrampolinepark van de Benelux. Daarvoor sloot de firma Jumpsquare een huurovereenkomst af met de nv Antwerps Sportpaleis/Sportpaleis Group en investeerde het 1 miljoen euro.

2018: Expo Hasselt en Park H

In april 2018 werd de verbouwing van Esplanade en Hexagoon aangevat als sluitstuk van het investeringsprogramma dat door nv Antwerps Sportpaleis werd vooropgesteld bij de overname van de site in januari 2012. De nieuwe ruimte opent op 19 september de deuren als Expo Hasselt en omvat een nieuwe Esplanade waarin zowel de voormalige Hexagoon als de aanpalende Hal 4, Plaza en Passage zijn geïntegreerd. Grote beurzen zullen, zoals vanouds, in de Ethias Arena plaatsvinden, de kleinere in Expo Hasselt.

Vanaf 14 september gaan de Grenslandhallen als “Park H” door het leven. De site zal op middelkorte termijn naar een landschaps- en belevingspark worden veranderd om de bezoekers een nog aangenamere ervaring te bezorgen. Er komt een duidelijkere kanalisatie en signalisatie, zodat de site een unieke identiteit en positionering krijgt. Op de site zal ook een heel uitnodigend ‘stedelijk’ evenementenplein worden gecreëerd voor grote publieksactiviteiten. Bedoeling is dat dit plein een ontmoetingsplek wordt waar jongeren afspreken en ouderen samenkomen.

Kort